Door Judith Vlaanderen

 

Werkloos: hoe maak je hier een plezierige tijd van – training 4 van 6

Deze E-training is opgezet vanuit een andere invalshoek. Niet over de keuzes die je kan maken om je dag en week zo prettig en succesvol mogelijk in te richten. Maar over wat te doen als het soms gewoon allemaal even niet lukt.

Een tegenslag

Ik weet natuurlijk niet op welke wijze je ontslag is ontstaan, aangevlogen en afgehandeld. Dat kan netjes en adequaat zijn gedaan. Heel plotseling. Onvoorzien. Of mogelijks zelfs onzorgvuldig. Je kan het makkelijk accepteren of mogelijk nog lange tijd een vervelend gevoel of wroeging bij voelen. Je kan het zien als kans. Maar soms ook even als kl*te. Vooral ook als je altijd hard hebt gewerkt, echt je best hebt gedaan en klaar stond voor de zaak. Met al je inzet. En nu toch ben jij degene die wordt ontslagen. Herkenbaar? Je krijgt even een dreun, een tegenslag. En dat kan je soms best even moeilijk vinden.

Mocht je herkennen dat je moeite hebt om je draai te vinden is het ten eerste belangrijk dat je dat aan jezelf toegeeft. En dat je het ook even moeilijk mag hebben. Mocht je toch graag zo snel mogelijk weer veerkrachtig voelen…? Ik zou verder lezen 😉

Verwerken

Elke tegenslag, of dat nou werk is, een verlies of een verbroken relatie, heeft een heel natuurlijk verloop van emoties en lastigheden. Kijk eerst maar eens naar de linkercurve van de afbeelding hieronder.

14
De eerste melding van definitief ontslag voelt toch als een (kleine) shock. En de dagen of weken daarna rol je door de emoties – heen-en-weer – zoals aan de linkerkant genoemd. Je voelt je verdrietig. Dan weer eens boos. Vervolgens word je angstig en heb je zorgen over de toekomst. Daar voel je mogelijk weer boosheid over. Om vervolgens lamgeslagen een dag niet vooruit te komen. Dat kan. Dat mag. Dat is niet erg. Het hoort er gewoon bij. Als het goed is doorloop je al die emoties ook. Je ontkomt er niet aan. Zo werkt het.

Positieve spiraal

Mocht je een tijdje verder zijn, dan ga je ergens merken dat je sombere gedachten en gevoelens minder worden. Het is niet anders. Het verandert niet meer. Je vind je acceptatie van wat is: geen vaste baan voor nu. Je houdt niet meer vast aan wat was en kijkt vooruit naar wat nu verder. Wat kan ik doen? Wat wil ik doen? Wat vind ik leuk? Wat kan ik goed? Je gaat eens contacten leggen om mogelijkheden te onderzoeken. Je krijgt wat ideetjes. Misschien ga je zelfs wel zien wat het mogelijk heeft gebracht. Dat het niet leuk was om geen vaste baan meer te hebben, maar dat het ook wel een interessante tijd is. En het voor jou ook nog wel wat heeft gebracht. Dat je nu dingen ziet,  meemaakt of ondervindt wat je anders niet zou hebben. Hoe wonderlijk een tegenslag soms uiteindelijk kan uitpakken. Het heeft je verrijkt. Misschien ben je positief verrast hoe sterk je bent…?

Veerkracht

De vraag is: hoe kom je aan de opbouwende rechterkant van het rijtje terecht? Daarop heb ik een mogelijk verrassend antwoord. Namelijk door de linkerkant – de heftige emoties – echt goed, aandachtig en bewust te doorlopen. Doorleef je boosheid. Doorleef je verdriet. Schuif ze niet aan de kant om snel naar rechts te springen. Laat het even gebeuren. Laat alle emoties die je hebt door je heen komen. Als je ze echt aangaat, verwerk je beter en uiteindelijk ontstaat daarmee een grotere veerkracht. Geen ontkenning. Maar actief aangaan. Het verdriet. De boosheid. De angst. De zorgen. Het gevoel van niet meer weten. Frustratie. Voel ze echt!

Een tweede tip om je herstel goed te doorlopen is om in die periode vooral dat te doen wat je nodig hebt. En jij weet wat dat is. Dat weet je echt als je deze vraag aan jezelf stelt: wat heb ik nu nodig…. Heb je even rust nodig? Neem je rust. Heb je ontlading in activiteit nodig? Neem dan wat meer tijd om te sporten. Of ga elke dag naar het bos wandelen. Uitwaaien op het strand? Ga het doen! Wil je even niet al die mensen om je heen? Laat je sociale contacten even voor wat ze zijn. Komt straks wel weer. Echt waar. Wees niet bang dat het zo blijft. Voor nu even tijd voor jezelf. Straks wordt het weer anders. Luister naar je behoefte, dat is nooit raar, of gek, of stom. Al wil je een hele middag schelpen zoeken op het strand: doen! Meer slaap nodig? Ga paar dagen of weken op tijd naar bed. Vul in wat jij nu nodig hebt. Luister naar jezelf. En je herstel verloopt beter.

Valkuil

Mocht je voor je gevoel al lekker aan de rechterkant van de curve zitten met je gedachten en emoties en dan toch ineens weer eens erg boos of verdrietig voelen….? Schrik dan niet. Het is geen tegenslag! Je bent niet weer terug bij af. Echt niet. Ook al ben je lekker optimistisch bezig dan nog past het bij het natuurlijke proces van verwerking en veerkracht dat je zo heel af en toe nog een uitstapje naar links/pessimisme maakt. Dat duurt even. Even weer heel verdrietig. Laat het maar even gebeuren en dan zal je merken dat het ook snel weer overwaait. Het duurt steeds korter. Maak je er niet druk om. Je bent echt nog steeds bezig in je opwaartse spiraal. Keep up the good work 🙂

Lees hier deel 5 van de training: herontdek jezelf!