In de Coachingskalender van 2016 kwam ik nog een zeer sprekend stukje tegen over je houding. Deze moet ik even met je delen:

Loopbaancoach: ‘Ga maar voor de spiegel staan en kijk eens goed naar jezelf. Naar je houding. Naar je manier van lopen. Probeer je schouders eens verder naar achteren te trekken en wat meer rechtop te lopen, borst vooruit. Voel je dat het anders is? Voel je je sterker nu? Groter? Kijk nog eens goed naar jezelf, hoe je er nu uitziet. Hoe zou je overkomen bij anderen? ‘

Coachee: ‘Ongelofelijk zeg, wat een verschil. Ik voel me beter, en ik denk dat ik ook zo anders overkom. Ik straal meer zelfvertrouwen uit, en dat voel ik ook’.

Loopbaancoach: Maar je stropdas is nu wel te kort. Dat kan echt niet’

Coachee: ‘Nee, die zal ik opnieuw moeten strikken.’

Heb jij enig idee hoe je loopt en in welke houding je staat? En wat voor effect dat heeft op je gevoel, je zelfvertrouwen en wat je uitstraalt naar anderen?

Ga voor de spiegel staan en kijk eens kritisch naar je eigen houding. Hangen je schouders? Is je rug bol? Recht dan die rug, trek je schouders naar achteren en duw je borst naar voren. Voel eens wat het met je doet, ook al is het onwennig. Vraag ook aan anderen hoe je overkomt met het verschil in houding en geniet van het effect!

Het helpt dus niet alleen om aan je houding te denken tijdens het netwerken en sollicitatiegesprekken, maar ook daarbuiten. Gewoon omdat je je er beter door gaat voelen.

 

Pin It on Pinterest