Door Judith Vlaanderen

 

Werkloos: hoe maak je hier een plezierige tijd van – training 1 van 6

Een plezierige tijd als werkzoekende…kan dat? Jazeker! Dat kan! En de komende 6 trainingen ga ik je daarbij helpen. Op een gemakkelijke wijze. Makkelijk te doen. Makkelijk vol te houden. Lees snel de eerste tip en doe er je voordeel mee.


Hele dag druk (in je hoofd)

Laat ik beginnen met dat wat het plezier in je tijd van werkloosheid in gevaar kan brengen. Dat gebeurt als je  de hele dag bezig bent met gedachten en scenario’s in je hoofd als: ‘Wat moet ik toch?’ ‘Wanneer komt het goed’? ‘Komt het ook echt goed?’ ‘Wat als…?’  Dagen vol met drukte in je hoofd en onrust in je dag is niks aan.  Dat zouden we vooral niet moeten willen. Want een beetje plezier is altijd goed en misschien zelfs wel noodzakelijk, ook in lastige tijden.


Wat nu te doen?! Geef jezelf tijd voor plezier.

Maak afspraken met jezelf: over wanneer je wat doet en met name wanneer je wat mag doen. ‘Je maakt dus  afspraken over plezierige tijd. En nee, je bent dan niet nutteloos bezig. En je hoeft dan ook niet beter je best te doen. Onzin!‘ Wetenschappelijke onderzoeken ‘bewijzen’ dat plezier, inspiratie en persoonlijke groei en reflectie nodig zijn voor veerkracht, weerbaarheid en vitaliteit. Dat zijn dus activiteiten die niet direct bijdragen aan het vinden van een baan, maar wel bijdragen aan jouw positieve gemoedstoestand. Ook heel erg belangrijk! En dus goed besteedde tijd. Ik zal je de inhoud van de onderzoeken besparen, geloof me gewoon maar ;-)! En anders kan je het altijd eens uitproberen en zelf ervaren of het helpt.

Hoe je dat doet….

… die ‘afspraken’ met jezelf. Welke zijn dat dan?

STAP 1
Schrijf eerst op welke ‘activiteiten’ je allemaal in een doordeweekse dag hebt. Bijvoorbeeld:

  • Werk – werkzoekende
  • Thuis – partner/ouder
  • Sociaal – familie/vrienden/buren
  • Persoonlijke groei – creatie/lezen/workshop/reflectie/schrijven/interviews e.d.
  • Ontspanning – creativiteit/lezen/wandelen/sporten/yoga e.d.

STAP 2

Verdeel je door-de-week-dagen in dagdelen. Hieronder een voorbeeld:

schema-1

STAP 3

Bepaal welke tijden van de dag je actief als ‘werkzoekende’ bent en welke delen van de dag niet en wat je in die andere dagdelen van jezelf ‘mag’. Bijvoorbeeld:

schema-2


Wat het brengt!
Meer plezier, omdat je meer kunt genieten van alle tijd in je dag. Want op deze manier ben je niet de hele dag ‘werkloos’ en toch goed actief werkzoekende. En heb je ook tijd voor anderen acties en activiteiten waar je zonder schuldgevoel van mag genieten en plezier mag hebben. Dat mag! Echt! Pas het schema toe op maat voor jezelf. En geniet van alle activiteit!

Gaan je gedachten soms toch met je op de loop en kan je niet genieten van je ‘vrije tijd’, ondanks dat je deze mooi hebt gepland? Daarover gaat de volgende training. Met simpele tips die een groot verschil maken!