Door Judith Vlaanderen

 

Werkloos: hoe maak je hier een plezierige tijd van – training 2 van 6

Hoe ging het inrichten van de eerste stap? Heb je voor jezelf bepaald wanneer je je tijd besteed als ‘werkzoekende’ en wanneer je dat niet hoeft? Zodat je op deze andere momenten meer kan genieten van je ‘vrije tijd’? Geeft dat al een beetje meer ontspanning in deze spannende en onzekere tijd?

Als genieten van je ‘vrije tijd’ nog steeds lastig is…..

Deze E-training is voor jou als je merkt dat je nog niet helemaal kan genieten van je geplande ‘vrije tijd’. Herken je dat je gedachten soms toch met je op de loop gaan? Dat het van jezelf eigenlijk niet helemaal mag, dat genieten? Ondanks dat je ‘even niks doen’ wel hebt gepland en met jezelf hebt afgesproken..

Jammer toch dat je nog niet optimaal kan genieten?! Maar daar is wat aan te doen. Met een kleine aanpassing/inzicht, dat weleens een groot verschil zou kunnen maken. Lees maar eens mee…


Welkom gedachte!

Laat ik ermee beginnen dat je jouw (afleidende) gedachten niet voor kan zijn. Je kan niet denken dat je niet wilt denken dat je beter wat nuttigs zou moeten doen, als je even lekker een uurtje gaat lezen. De gedachte is er al. Gedachten te snel af zijn is dus niet de oplossing.

Wat ik je dus geruststellend kan zeggen, is dat die gedachten er zijn en ook gewoon mogen zijn. Je hoeft je er niet aan te storen. Of te irriteren. Dat ze er zijn is geen probleem. Laat ze maar komen. Ze zijn er toch al.

Wat je wel kan doen is je niet laten meeslepen met die gedachte. Laat je door je gedachten niet van de wijs brengen! Jij stuurt. Niet dat wat toevallig in je hoofd popt….

frustrated-961707_1280

En nu mag je dus eerst even op de Parkeerplaats….

Hoe doe je dat, aan het stuur zitten? Door de gedachte te PARKEREN. Beeld jezelf een parkeerplaats in. En parkeer de afleidende gedachte daar even tot nader order.

Er zijn slechts 4 stappen om deze vaardigheid eigen te maken zodat jij creëert dat je meer plezier beleeft aan je vrije tijd:

stap 1: laat de gedachte er zijn

stap 2: merk op dat de gedachte er is en dat deze je afleid van het plezier van je ‘vrije tijd’

stap 3: besluit dat je dat niet wilt en gewoon lekker wilt genieten

stap 4: parkeer bewust de gedachte op de ‘parkeerplaats’. Die mag nu even niet meerijden, maar pas later weer.

That’s it!

Misschien denk je ‘lekker makkelijk!’ Zo makkelijk werkt het toch niet? Nou, dus wel! Het werkt echt! De uitvoering ervan is even wennen en oefenen, dat is even lastig. Maar meer is het ook niet.

Misschien denk je wel ‘maar dan maak ik mij nergens meer druk om, krijg ik dan geen gelaten houding?’. Nou, dus ook niet! Je maakt je zeker wel druk…. Over dat wat je in dat moment aan het doen bent. Je maakt je inderdaad niet druk over morgen. Of over de toekomst. Dat moet nog gebeuren. Dat komt wel. Waar je je nu druk om maakt is dat wat er nu te doen is. Dus misschien lezen. Of spelen met je kinderen. Boodschappen. Lekker koken. Lunchen. Je hebt je aandacht op dat wat er nu is. Alleen daar waar je nu mee bezig bent is voor nu relevant. De rest komt straks of later. Je bent wel druk, maar alleen niet meer met de afleidende (negatieve) gedachten.

Graag daag ik je uit om dit 4 stappenplan eens uit te proberen. Ga ervaren of en hoe het werkt. Eerst een dag. En dan nog een dag. En meer dagen. Ik weet zeker dat jij ook zult merken dat het werkt. Be happy!

Benieuwd naar deel 3 van deze e-training?