Denk jij ook bij bovenstaand plaatje: Wow, mooi! (Ik wel in ieder geval toen ik deze voor je uit koos.)

Dergelijke ijsschotsen geven een bijzonder beeld. En bij deze beelden zien we natuurlijk vooral datgene wat zich boven het water afspeelt. De bovenkant is hoe de buitenwereld het ziet. Hoe de buitenwereld naar een ander kijkt, naar jou kijkt. Maar intern (onder water in dit geval) speelt zich natuurlijk van alles af. Die mooie rots heeft een stevige ondergrond, net als de wortels van een grote, oude boom. Dit plaatje maakt het nog iets duidelijker:



Dit is wat zich werkelijk afspeelt.

En dan gaan we ook direct even door naar het volgende plaatje. Want dit wordt ook wel vaker gebruikt als de zogenaamde ‘IJsberg-illusie’.

Het succes van jou of van anderen kun je ook wel zien als een ijsberg. De bovenkant is wat jij laat ziet, of wat een ander van jou ziet. (Diezelfde bovenkant is dus ook hoe jij anderen ziet.) Wat zich aan de onderkant afspeelt, onder het water is wat je dus niet ziet. En dat is een veel grotere substantie dan wat je aan de bovenkant ziet.

Je kunt hier op meerdere manieren tegenaan kijken. Enerzijds is dit direct een duidelijk plaatje dat ook anderen (die in jouw ogen misschien succesvol, geslaagd zijn of ‘altijd geluk hebben’) een hele ‘wereld’ onder water hebben liggen. Vaak lijkt het of iets aan komt waaien maar ziet een ander niet wat hier aan voorafgaat. Deze ‘IJsberg-illusie’ wordt vaak ingezet om te laten zien wat eraan vooraf gaat om iets te bereiken.

Daarnaast kun je hier ook vanuit jouw situatie naar kijken. Als we het even in de situatie bekijken waar je nu in zit. Er komt een verandering op je pad waar je flink tegenaan loopt. De ijsberg boven het water laat jouw buitenkant zien, jouw gedrag. Dat wat jij laat zien op je werk, aan je vrienden, directe omgeving of je familie. Afhankelijk van je persoonlijkheid trek je je misschien wel terug. Ben je veel aan het malen en zien andere niet veel aan je. Het kan ook zijn dat je juist duidelijk aan anderen kunt laten zien en blijken hoe het met je gaat. Misschien reageer je boos. Maar ben je eigenlijk heel erg onzeker, omdat je (nog) niet weet hoe met deze situatie om moet gaan. (en reageer je dat af met boosheid). Zomaar wat voorbeelden van wat zich bij jou kan afspelen.

Zo zit iedereen anders in elkaar en dealt ieder op zijn of haar eigen manier met verandering. Wat de ijsberg in ieder geval illustreert is dat heel veel schuil gaat achter dat wat jij laat zien. Of dat nu alle ervaringen zijn op weg naar een nieuwe baan, of jouw pad is in de wijze waarop je dealt met de boodschap dat je huidige baan er (straks) niet meer voor jou is.

En dan nu het volgende

Waar ik naartoe wil, is dat jij aandacht gaat geven aan dat wat er bij jou ‘ onder water zit’.

Wat speelt er bij jou aan eventuele onzekerheden? Angsten? Andere emoties als spanning, blijdschap, etc… Waar ben je bang voor? Waar ben je boos over? Of onzeker?



Schrijf over dat wat zich onder het water afspeelt in jouw situatie.

Ik weet niet of je van schrijven houdt, het nooit doet, soms  of misschien inmiddels al wel dagelijks.

Schrijven. Schrijf over je gedachten, ik noem ze meestal hersenspinsels. Door te schrijven wat zich bijvoorbeeld allemaal bij jou afspeelt, met name ‘onder water’ kun je heel wat emoties uiten of een plek geven. Door het op te schrijven kun je situaties van een andere kant bekijken. (misschien nu niet, later wel) Voel je vrij te schrijven over wat de buitenwereld niet van jou ziet. Niemand hoeft mee te lezen.

Wat kan schrijven je opleveren?
1. Het ruimt op: alles wat je opschrijft of typt geef je een plekje doordat het ergens staat. Dat zorgt zeker voor meer rust in je hoofd, ga dat graag ervaren!

2. Het zorgt ervoor dat je bepaalde gebeurtenissen of ervaringen in een bepaald perspectief gaat zien.

3. Je leert jezelf zoveel beter kennen door te schrijven. Vooral wanneer je dit (op latere momenten) nog eens terugleest. Zoals ik eerder deze week aangaf is het ook een fase in je leven waar je veel van kunt leren, ook (en misschien wel vooral) over jezelf!

4. Het lucht op.

Schrijf het liefst met pen en papier, mooi offline dus. (Dan heb je misschien wel direct een goede reden ome jezelf te trakteren op een mooi schrift en fijne pen) Digitaal met je toetsenbord mag ook. 

Echt schrijven werkt volgens de wetenschappelijke onderzoeken het beste.

Denk je: dat schrijven is niet mijn ding. Daar kan ik inkomen. Zo hebben we allemaal onze voorkeuren, maar ik wil je dan in ieder geval vragen om dit gedurende het volgen van dit programma een goede kans te geven. Blijkt het daarna écht je ding niet te zijn, of je ziet er de meerwaarde niet van in. Even goede vrienden 😉 Het moet jou helpen en als het niet helpt nadat je het een goede kans hebt gegeven past het blijkbaar niet bij je.

Maar…. geef het dus wel een goede kans! Eigenlijk is het heel eenvoudig. Pak pen en papier (of open een document en start met typen)  

Maar typen is dan weer sneller. 🙂 Het is maar net waar je voorkeur ligt.

Wat tips: 

  • Zoek een moment op de dag wat voor jou het beste werkt.
  • Maak met jezelf de afspraak om bijvoorbeeld iedere dag 15 minuten te schrijven. Zorg dan ook dat het bij 15 minuten blijft en stop ook echt. Zet je alarm of gebruik de kookwekker. Zo blijft het leuk en kun je het langer volhouden wanneer je je aan deze tijdslimiet houdt.
  • Wie weet zie je de volgende dag de dingen weer vanuit een ander perspectief, dat is het leuke ook aan schrijven, wanneer je dit nog weer terugleest.

De ‘opdracht’ is verder vrij. Start gewoon met schrijven en schrijf het van je af. Vind je dat lastig, dan heb ik hier nog wat uitleg voor je met voorbeelden die jou kunnen helpen om het schrijven vorm en inhoud te geven. 

Kijk je ook even mee met deze video?

Bekijk zeker even deze video waarin ik je nog kort aangeef over het waarom van schrijven.

Voorbeelden om je te helpen 

Er zijn diverse manieren en schrijfstijlen. Hier beschrijf ik een aantal manieren om je op weg te helpen, en indien je al schrijfervaring hebt; zijn dit wellicht wat tips om meer uit het schrijven te halen. 

Voorbeeld 1. Loop je vast in een probleem of gedachte? 

Start dan gewoon met schrijven (of typen) totdat je het gevoel krijgt dat je alles kwijt bent. Begin gewoon ergens, denk niet na, maar schrijf!
Bekijk naderhand of je de volgende vragen hebt beantwoord, zo niet, dan kun je dit alsnog doen: 

  • Heb ik het probleem van meerdere kanten belicht? 
  • Beschrijf ik ook al mogelijke oplossingen? 
  • Heb ik al een idee waardoor ik denk dat dit probleem is veroorzaakt? 
  • Wat is mijn gevoel hierbij? Wat doet dit probleem met mij? 

Voorbeeld 2. Ben je boos of teleurgesteld in een bepaald persoon, of op een situatie?

Bedenk dat jij hier voornamelijk last van hebt, niet de ander! Jij bent nú tenslotte bezig met dit probleem in je hoofd. Door mensen te leren vergeven of de situatie een plek te geven, kun je deze negatieve emoties loslaten en houd je uiteindelijk de eer aan jezelf. Wanneer je in de gelegenheid bent, kun je het natuurlijk het beste de betreffende persoon vertellen wat je dwarszit, maar dit is behoorlijk spannend. Als dit niet mogelijk is, of je vindt dit een stap te ver, kan schrijven dus een oplossing bieden. 

Schrijf een brief aan de betreffende persoon. Wees eerlijk en vertel wat je dwarszit, en vooral wat dit met jou doet. Deze brief hoef je natuurlijk niet te versturen. Je kunt deze bewaren, maar ook weggooien. Daarmee kun je het loslaten. Je bent het immers kwijt en dit heeft er waarschijnlijk al voor gezorgd dat jij je beter voelt. 

Voorbeeld 3. Orde in de chaos 

Ben je druk in je hoofd? Wil je zoveel tegelijk dat je niet weet waar je moet beginnen? Schrijf eens op wat je allemaal bezighoudt; wat wil je allemaal nog doen? Wat staat je geluk in de weg? Door dit op papier te zetten kun je een helder beeld krijgen wat er in jou omgaat. Kun je zaken wegstrepen? Wat wil je nu doen? En wat kan nog even wachten? Dit lijkt wel een beetje op de 1e les, de gedachtewolk. 

Voorbeeld 4. Schrijf op basis van de input 

De input van de komende 3 weken jou ook veel aan het denken zetten. Ook zitten er opdrachten bij waarin je dingen gaat uitschrijven. Ook hier kan je op voortborduren. Je zal merken dat een bepaalde oefening, tip of inzicht je meer bezig houdt dan het ander. Waarom is dat zo? Wat maakt het bij je los? Schrijf gewoon alles wat in je opkomt. 

Veel succes!!