Herken jij dit? Momenten dat je alle nieuws en social media-apps van de telefoon gooit, in het kader van goede voornemens, om ze er een tijdje later weer op te zetten? Omdat dat onder sommige omstandigheden toch weer handig blijkt… Bij mij gebeurt dat dus.  

Maar voor ik het weet gaat dat gemak van het appje weer over in die vervelende gewoonte, leidt het af of steek ik er tijd en energie waar ik eigenlijk alleen maar onrustig van wordt. Hoewel het me inmiddels aardig lukt om me flink wat minder af te laten leiden, vind ik alsnog dat het minder kan. 

En dan hebben we naast social media nog dat andere beeldscherm; de televisie. Voor velen ook goed voor het opslokken van vele uurtjes op de bank. (Laten we Netflix niet vergeten) 

In deze tijden roepen we massaal hoe druk we wel niet zijn en scrollen door tijdlijnen en het bingewatchen van series is vooral ontspanning… Toch? 

Heb jij voornemens (grote of kleine) waar je graag mee aan de slag wilt gaan maar waar ‘het maar niet van komt’? Omdat je geen tijd hebt? Gebrek aan tijd is een veelgenoemde reden. Of is het een excuus?  




Want wat vind je dan van deze uitspraak? 


Geen tijd is geen excuus.” 

Bij seminars, onder andere bij die van time-management-goeroe David Allen, die ik eerder bezocht komt die regel vaak voorbij: “Geen tijd is geen excuus.”

‘Ook moeder Theresa en Steve Jobs hadden maar 24 uur in een dag zitten.’ Tja, we hebben niet allemaal dezelfde ambities en dromen, maar daar hebben ze wel een punt. 

Naast dat je eerder je bed uit kunt gaan of goed (of beter) voor jezelf kan zorgen, wat zorgt voor meer energie is er nog een tijdverslindende bezigheid. Juist: (social) media. 

Uit recentelijk onderzoek blijkt inmiddels dat we met zijn allen gemiddeld ruim 2 uur per dag met onze smartphone bezig zijn en meer dan 3 uur per dag tv kijken (incl. streamingsdiensten als Netflix en Videoland, ed.) 

Dat is dus meer dan 5 uur hè! Vind ik dus best schokkend. 

Zeker wanneer je van de gemiddelde slaap uitgaat die we goed kunnen gebruiken: 8 uur. Dat betekent dat je dan nog 16 uur over houdt, waarvan je dus ruim 5 uur je met schermen bezig houd. Gemiddeld dan. 

Met (meestal) vooral afleiding, ruis… Uit gewoonte, of verveling. Of omdat je denkt dat je niet zonder kan, of juist wel, maar je doet er niets mee. 

“Maar het is voor mij ontspanning. “

Ja, die opmerking ken ik. Maar maak jezelf niets wijs. 

Volgens de Van Dale is de betekenis van ontspanning: door afleiding tot rust komen.  

Dat je je telefoon, de tv of ander scherm erbij pakt ter ontspanning is voor velen een gewoonte, waar ik mezelf overigens ook wel schuldig aan kan maken. Maar ga eens voor jezelf na of je hier ook écht door ontspant. Een goed programma of goede serie kan er naar mijn mening best voor zorgen dat je je even in een andere wereld waant en ontspant. (Tenzij je te laat je bed in rolt omdat je toch nog een aflevering wou kijken, of dat die serie zo’n gewoonte wordt om naar te kijken dat je niet meer door hebt dat het 3e seizoen eigenlijk al niet meer leuk is, maar je toch aan seizoen 5 begonnen bent.) 

Maar bij nutteloos zappen langs zenders waar je maar blijft plakken om maar iets te kijken, of het oneindig scrollen langs social media zonder een doel, komen er zoveel indrukken op je af, wat voor je mentale rust dus echt geen ontspanning is: reclames die iets van je willen, updates van vrienden waar je wel of niet op zit te wachten, maar waarvan je vindt dat je er op moet reageren. Houdt eens bij hoe vaak je onder werktijd op je telefoon kijkt en je weer afgeleid bent. 

Pfff, wat vermoeiend eigenlijk.

Vraag jezelf eens af of je er écht door ontspant. Loop eens een blokje om, haal drinken voor je collega, ga sporten, lees een goed boek, doe iets leuks met familie of vrienden. Als je doet wat bij je past kom je er snel achter wat écht ontspannen is. Waar je energie voor terug krijgt. 



Snelle tijdswinst

Oke, dit betekent niet dat ik nu wil verkondigen vooral te stoppen met alles waar je mee bezig bent. Het hoort tenslotte ook wel in de huidige maatschappij. Maar vooral bewustwording is een heel goed begin. Laten we er even een rekenvoorbeeld bij pakken die dit laat zien: 

Wanneer we als voorbeeld even van het gemiddelde uitgaan. En je haalt van iedere 5 uur (social)media-tijd 5 minuten af, is dit 25 minuten per dag.  Dat is aan het einde van de week bijna 3 uur! 3 uur om iets anders te doen. Waar je écht blij van wordt. 

En dan hebben we het nog maar over 5 minuten per uur inleveren.

Bedenk je eens hoeveel tijd dit wel niet is! En wat je wel niet zou kunnen doen aan eigen hobby, interesse, persoonlijke ontwikkeling, etc…  En pak eens een kwartier per uur… reken maar uit. 

Nou kunnen we dus wel allemaal zeggen dat we zo druk zijn, maar dit voorbeeld blijkt dat er nog flink wat winst valt te behalen. Misschien wel de meest makkelijke en snelle tijdswinst. Er zijn genoeg appjes of trucjes om je gebruik te controleren. Zie het als een uitdaging om dit te minderen. Al enkele tips: 

  • Gooi die telefoon uit je slaapkamer, gebruik een echte wekker. Zo heb je met snoozen in de ochtend niet direct je telefoon in handen. 
  • Stel een nachtmodus in, of gooi het internet uit tussen bepaalde tijdstippen het internet eraf. Doe dit bijv. tussen 21.00 uur ’s avonds en 08.00 uur ‘s morgens. 
  • Stel in huis zones in of plekken die vrij zijn van telefoons. De slaapkamer, badkamer… 

Dus… herken jij je hierin dan is het tijd om te stoppen met excuustruzen dat je geen tijd hebt. 

Sta stil bij je gemiddelde schermtijd en te behalen winst. Concludeer dan voor jezelf of je écht geen tijd hebt, of dat er iets anders in de weg staat wat je als excuus weg wuift om een voornemen vooral niet uit te voeren.