Deze hele week deel ik tips en inzichten bij het onderhandelen op en voor je werk.

 

Secundaire arbeidsvoorwaarden


Als we het hebben over de arbeidsvoorwaarden, is het geld natuurlijk als 1e van belang. Daarmee betaal je tenslotte je vaste lasten en doe je leuke dingen. Maar, er is meer: de secundaire arbeidsvoorwaarden. Niet te vergeten wanneer je het hebt over het onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden. Verzekeringen, laptop, telefoon, auto, collectiviteitskortingen, abonnementen, studiebudgetten, et cetera.

Heel belangrijk om ook deze aspecten niet te vergeten. Natuurlijk hoort niet bij iedere functie een telefoon, laptop of auto. Maar wees voorbereid op wat je graag wilt, bijvoorbeeld het volgen van een cursus en neem dit mee in je gesprek. Vaak komen budgetten voor een training of studie weer uit een ander ‘potje’ binnen de organisatie. Dit biedt mogelijk ook jouw leidinggevende ruimte hierin mee te gaan.

In onderhandeling voor een nieuwe baan en valt de organisatie onder een cao? Verdiep je hier dan vooraf in en kijk alvast wat daarin aan mogelijkheden wordt geboden. Vaak bieden organisaties ook daarnaast ook extra voorwaarden, daarover zal je tijdens de sollicitatieprocedure worden geïnformeerd.

 

 

Salaris

Laten we het ook even over het geld hebben. Wanneer naar jouw huidige salaris wordt gevraagd, probeer hier dan in eerste instantie niet al te snel antwoord op te geven. Probeer vooral om te draaien en te vragen welk bedrag zij passend vinden bij de functie en jouw profiel. Probeer daarnaast het gesprek te laten gaan over wat je zou willen verdienen. Logisch dat je graag wat extra wilt, bovenop het salaris was je nu verdient (of eerder verdiende). Jouw huidige salaris is dan minder van belang.

Ontkom je toch niet aan het benoemen van je huidige salaris, vergeet dan zelf ook niet om alle extra’s, de secundaire arbeidsvoorwaarden, te benoemen. Dus ook je eventuele bonus, eindejaarsuitkering, extra onkostenvergoedingen, etc. Je doet jezelf anders echt te kort.

Let daarnaast ook op of je in de hoogte van je salaris praat over een bedrag gebaseerd op bijvoorbeeld een 36,38 of 40-urige werkweek. Dit maakt ook al een groot verschil!

Lees hier de andere artikelen van deze week: Verlies jezelf niet uit het oog en Je onderhandelt vaker dan je denkt. Wat kun je daarvan leren?

Pin It on Pinterest