Bijdrage van  Monique Sturre

 

Bedrijven doen er tegenwoordig alles aan om hun personeel vitaal te krijgen en houden. Speciale bewegingsprogramma’s, staand vergaderen, gezonde kantine en apps worden hiervoor ingezet. Met als doel meer resultaat, want een vitale werknemer presteert meer en komt de werksfeer ten goede.

Maar wat als je je baan kwijt bent geraakt. Misschien kom je wel van een bedrijf die hier ook actief mee bezig was. Als je geen werk meer hebt, vervalt dit allemaal. Weg werk, weg structuur, weg inkomen, weg zinvol bezig zijn. Welkom boosheid, welkom frustratie, welkom zorgen, welkom teleurstelling.

Zeker als dit langer duurt, kan het je stil laten staan.

Een manier om hier beter mee om te gaan is, je raadt het al, door te werken aan je vitaliteit. Zorgen dat je vitaal blijft. Maar wat is dat en hoe doe je dat en wat levert het mij werkelijk werk op.
Vitaliteit is gezond leven en je eigen spoor volgen. Het gaat dus om jou. Wat wil je, welk spoor wil je volgen. En dat heb je 100% zelf in de hand. En het gaat om meer dan beweging en voeding, waar meestal als eerste aan wordt gedacht. Het gaat ook over slapen, sociale contacten, zinvol bezig zijn, jezelf zijn. Zeker als je geen werk meer hebt, kan het lastig zijn vitaal te blijven.

Onzekerheden en stress van het geen werk hebben knagen,de maandelijkse inkomsten zijn substantieel gedaald, afwijzingen doen je zelfvertrouwen geen goed. Je hoeft niet vroeg op te staan, dus is de verleiding om later naar bed te gaan groter. Dat heeft invloed op je dag- en nachtritme en dus je slaap. Daardoor word je moe, en heb je geen zin om bijvoorbeeld te sporten. Of om te koken, dus maak je iets gemakkelijks, iets wat meestal minder gezond is. En het gevolg daarvan is, is dat je minder energie krijgt, je onderneemt minder, bent minder onder de mensen etc. etc. En dat is niet goed voor je sollicitatieproces. Enthousiast op een vacature reageren wordt daarmee een stuk lastiger, laat staan nog energiek overkomen tijdens een sollicitatiegesprek. Alle reden dus om ook als je werkloos bent te werken aan je vitaliteit.

Hieronder volgen enkele tips die je kunnen helpen:

  • Blijf structuur houden: ga net als toen je werkte, op vaste tijden naar bed en sta op tijd op. Sla geen maaltijden over. Plan bijvoorbeeld elke ochtend dat je met solliciteren bezig bent. ’s Middags ga je dan aan jezelf werken. Solliciteren is werk. Zie dat ook zo en plan het. Dit voorkomt tevens dat als je iets anders doet, je niet schuldig hoeft te voelen.
  • Blijf in beweging: letterlijk. Ga wandelen , hardlopen of fietsen, tuinieren of naar de sportschool. Ga elke dag minstens een uur naar buiten. Nu heb je daar de tijd voor en het geeft je de nodige energie.
  • Eet gezond: maak elke dag een lekkere maaltijd met verse ingrediënten. Probeer eens wat nieuws. Neem de tijd (nu het kan). Geniet ervan. Eet gevarieerd. Nodig vrienden uit of ga samen koken met lotgenoten. Gebruik zoveel mogelijk onbewerkte ingrediënten. Voor tips over wat gezond eten is, kun je het voedingscentrum raadplegen (www.voedingscentrum.nl)
  • Sociale contacten: zorg dat je (vooral overdag) niet vereenzaamt. Zoek mensen op die je lang niet meer hebt gezien (zij kunnen je misschien ook aan werk helpen), ga eens een kop koffie drinken bij die eenzame buurvrouw verderop. Ga naar de bibliotheek en knoop een praatje aan met anderen. Ook hiervoor ga je dus naar buiten. Social media is leuk en kan zeker helpen, echte contacten maken toch het verschil.
  • Zinvol bezig zijn: zorg ervoor dat je zinvolle dingen blijft doen. Die klus in huis dat je al zo lang wilde doen, die kast opruimen. Zet je in bij de plaatselijke school of voetbalvereniging. Als je echt vrijwilligerswerk wilt gaan doen, heb je toestemming van het UWV nodig. Zie voor de regels hiervoor www.uwv.nl

Waar het om gaat is dat je genoeg energie hebt, dat je je lekker blijft voelen ondanks dat je geen werk hebt. Dat je enthousiast kunt solliciteren en dat een werkgever je positieve kant ziet. Vitale mensen krijgen meer voor elkaar en hebben minder hinder van tegenslag, ze kunnen tegen een stootje en zijn minder snel geïrriteerd. Dus maak van je eigen ik een bedrijf en ga net als een werkgever aan de slag om jouw werknemer (jezelf dus) vitaal te maken en houden.

Ik wens je veel succes!