Denk jij vooral in mogelijkheden of in problemen?

 

De dipper (denker in problemen)

Als dipper zie je vooral problemen. Je ziet vooral de negatieve kant van omstandigheden. Je gaat je baan verliezen, je gaat er misschien wel op inkomen achteruit, het lukt je nooit meer om iets anders te vinden wat zo leuk is als dit. Wat zullen andere mensen wel niet van je vinden? Ik ben te oud om nog iets anders te ondernemen. Etc., etc…

De dimmer (denker in mogelijkheden)

Als dimmer ben je een denker in mogelijkheden. Ook in vervelende situaties zie jij lichtpuntjes waar je je aan vast kan houden. Je zoekt de mogelijkheden en houd je vast aan een goede afloop, want wat je nu overkomt kan ook een kans zijn! Ook al is het nu even slikken.

Wat zeker is, als dimmer zie je sneller mogelijkheden. Als dipper zal je vaker worden bevestigd in je manier van denken. ‘Zie je nu wel?’ De situatie overkomt je en je kan er zelf helemaal niets aan doen. Je houd je vast aan argumenten die jouw gedachten bevestigen, waardoor je meer en meer wordt bevestigd in jouw negatieve scenario.

Als Dimmer kan je een vervelende situatie sneller ombuigen: wat betekent dit voor mij? Liggen er kansen? Hoe kan ik ook met deze situatie omgaan? Wat leer ik hiervan? Wat zijn mijn kansen om er wel iets van te maken?

Hoe wordt je van een dipper een dimmer?

Merk jij dat je aan het ‘dippen’ bent? Wil je de situatie graag ombuigen? Daar is vasthoudendheid in nodig. Niets is makkelijker dan blijven hangen in een negatief scenario vanuit angst of andere belemmeringen. Echter energie krijg je er niet van.

Hier een aantal tips om dit (stapsgewijs) om te buigen naar een denker in mogelijkheden:

  • Het begint bij herkenning en erkenning. Hoor jij jezelf negatief praten? Of betrap je jezelf op negatieve gedachten? Top! Dat je het herkent is stap 1! Sta er even bij stil of zeg tegen jezelf: ‘ik doe het weer’
  • Stel jezelf bij iedere gedachte te vraag: ‘Wat nu als het wél kan’, of ‘Wat is de positieve kant van deze situatie?’
  • Zoek de mensen bewust op die jou helpen de situatie op een positieve manier te benaderen. Van wie krijg jij energie? Zoek hen op! (Trek je van de negatievelingen zo min mogelijk aan)
  • Waar ben je trots op? Wat heb je maar mooi voor elkaar gekregen? Denk nog eens aan je (laatste) succes of schrijf het op.
  • Houd je doel voor ogen. Herinner je jezelf er iedere dag aan. Zet het desnoods als reminder in je telefoon, zodat dit iedere dag tevoorschijn komt. Formuleer je doel positief!

 

Pin It on Pinterest