Loop je vast in een werksituatie? Met deze tip creëer je écht beweging.

Laat rust, inzicht én overzicht ontstaan, om actie te kunnen ondernemen op de manier die bij jou past. 

Er is íets binnen jouw werksituatie wat niet lekker gaat; kortom je loopt vast: een (bijna) conflict met een collega, je kunt je niet vinden in een organisatiebesluit wat effect heeft op jouw rol of taken, je loopt te worstelen met je eigen onzekerheden, de verhouding met je nieuwe leidinggevende loopt nogal stroef, de samenwerking in het projectteam gaat voor geen meter… Zo zijn er zoveel verschillende werksituaties waar je mee kunt worstelen.

En wanneer het je gebeurt, kost dat behoorlijk wat (negatieve) energie. Zonde! Maar niet uniek. Het gebeurt dagelijks bij velen, dus je ben zeker niet de enige. Vooral wanneer je het lastig vind om hierin actie te ondernemen zou ik zeker even verder lezen.

Loop je vast? Actie is belangrijk.

Misschien ben je daadwerkelijk boos, gefrustreerd, onzeker of verdrietig. Het kan ook zijn dat er van alles bij je borrelt, maar dat je daar nog geen woorden aan kunt geven. Sowieso raad ik je aan om altijd iets met deze situatie te doen en er niet te lang mee te blijven zitten. Meestal komt dat neer op het aankaarten van wat er bij jou speelt en wat een situatie met jou doet. Dus deel het met iemand, ga het gesprek aan, bekijk wat er binnen jouw invloedssfeer ligt om hier iets aan te doen. Dat klinkt soms makkelijker gezegd dan gedaan. De ene persoon uit dit nu eenmaal wat makkelijker dan de ander.

Wellicht ben je het gesprek al aangegaan maar heeft dat niet tot het gewenste resultaat geleid. (Misschien alleen maar tot nog méér frustratie.) Ook kun je het nog een stap te ver vinden om het aan te kaarten, of je weet niet waar te beginnen, of bij wie… Eén ding is zeker: zolang je niets doet, wordt het voor jou steeds meer een ding. Kortom: kom in actie.

Schrijf!

Mijn tip? Ga schrijven. Door te schrijven geef je woorden aan de gedachten in je hoofd. Het geeft rust, inzicht én overzicht.

Door aandacht te geven aan wat het in eerste instantie met jou doet, heb je al een heel mooi startpunt. Want dat is ook echt van jezelf. Wat speelt er bij jou? Waar ben je bang voor? Waar ben je boos over? Of onzeker?

Schrijven over de situatie en wat het met jou doet geeft je een goede voorbereiding hier actie op te ondernemen. Bijvoorbeeld wél het gesprek aan te gaan. Je kunt beter onder woorden brengen wat het daadwerkelijk met je doet en hoe je iets ervaart. Het helpt je om meer vanuit verbinding met de ander te kijken naar de situatie. Het schrijven kan er ook voor zorgen dat je een situatie uiteindelijk vanuit andere invalshoeken gaat zien, wat bij jou meer begrip oplevert voor de motieven of de positie van de ander.



Schrijven over mijn werksituatie: hoe pak ik het aan?

Schrijf het liefst met pen en papier, offline dus.

Wat kan schrijven je opleveren?

1. Het ruimt op: alles wat je opschrijft geef je een plekje doordat het ergens staat. Dat zorgt zeker voor meer rust in je hoofd, dat kun je al ervaren door het gewoon eens te proberen!

2. Het zorgt ervoor dat je bepaalde gebeurtenissen of ervaringen in een bepaald perspectief kunt plaatsen. Wanneer je iets opschrijft en het de volgende dag nog eens terugleest kun je anders naar de situatie kijken. 

3. Je leert jezelf beter kennen door te schrijven. Wees je bewust dat als je momenteel in een lastige situatie zit, je het ook kunt zien als een persoonlijk leerproces.

4. Het lucht op. Voorkom dat je je eerste woede en frustraties bij de mensen afreageert bij wie dat niet zo handig is. Door te schrijven merk je wellicht dat je emotie al wat wegebt, je de situatie in een ander perspectief kunt zien óf zelfs ook inzicht en begrip kan inzien van de ander. 

Echt schrijven werkt volgens de wetenschappelijke onderzoeken het beste. Dus ben je gewend vooral op een scherm te typen, pak dan toch eens pen en papier en ervaar het verschil. (Maar typen gaat toch sneller? Ja! 😉 maar even vertragen in het moment en de situatie is nu juist net de bedoeling.)



Het kan al helpen om één keer een kwartiertje er goed voor te zitten. 

Zit het wat dieper, ingewikkelder of loop je echt vast? Dan kan het werken het schrijven een tijdje langer vol te houden. Zoek in dat geval een moment op de dag wat voor jou het beste werkt en maak met jezelf de afspraak om bijvoorbeeld iedere dag 10 minuten te schrijven. Zorg dan ook dat het bij 10 minuten blijft en stop ook echt. Zet je alarm of gebruik de kookwekker. Zo blijft het leuk en kun je het langer volhouden.

De ‘oefening’ is verder vrij. Start gewoon met schrijven en schrijf het van je af totdat je het gevoel krijgt dat je alles kwijt bent. Begin gewoon ergens, denk niet na, maar schrijf!

Voor een voorbereiding op een gesprek kan het helpen om te kijken of je na afloop van het schrijven onderstaande vragen kunt beantwoorden. Zo niet? Probeer het eens, al schrijvende natuurlijk 😉

  • Heb ik de situatie van meerdere kanten belicht?
  • Beschrijf ik ook al mogelijke oplossingen?
  • Wat is mijn eigen rol of bijdrage hierin? Hoe kan ik dit positief beïnvloeden?
  • Wat is mijn gevoel hierbij? Wat doet deze situatie met mij?
  • Wat leer ik hier van?

Schrijf al die hersenspinsel van je eens op papier en ga ervaren wat het met je doet. Niemand hoeft mee te lezen dus je kunt je in alle vrijheid afreageren, heerlijk toch?!  Probeer het eens! Veel succes!!

Marijke de Vries - Eigenhandig Vooruit

Een loopbaan (en leven) waar je blij van wordt begint bij jezelf. De beweging daar naartoe? Daar help ik je graag bij middels inspiratie en informatie op Eigenhandigvooruit.nl

Marijke